-->

2013. január 29., kedd

Kozlekedes

A mostani poszt a kozlekedesrol fog szolni. Annak is csak egy reszerol, mivel a szamunkra szukseges kozlekedes nem tartalmazza a buszokat. Azokrol csak annyit tudtam meg, hogy emeletes mindegyik, eleg rapszodikus idobeosztas szerint jarnak, es nem eleg beallni a buszmegalloba, le kell inteni oket ahhoz, hogy megalljanak.

Ami nekunk fontosabb volt, az a Luas, ami leginkabb a villamos, es a vonat keresztezese lehet, mint a HEV nalunk. Ket hosszabb vonala van Dublinban, az egyik eszak - del iranyban halad, a masik kelet - nyugat. Az elobbit zold, az utobbit pedig piros vonalnak hivjak.

A munkahelyem Dublin deli reszen, Sandyford-ban talalhato, ugyhogy vagy annak kozeleben, vagy pedig a zold Luas vonalan probaltam alberleteket keresni. Vegul egy Ir emberkevel, es a 9 eves fiaval fogok / fogunk lakni egy jo nagy lakasban, szinten Dublin deli reszen. A lakasrol majd egy kesobbi bejegyzesben irok.

Olyan 30-40 perc seta a munkahely, amit egyaltalan nem banok. Szeretek setalni, es legalabb megismerem a kornyeket. Kesobb majd beszerzek egy biciklit, azzal biztosan sokat lehet javitani a menetidon. Ezzel pedig megsporolom a Luas berletet.

Alternativa lehet meg a 10-15 perc seta, es 2 megallo Luas, ezesetben egy rovidebb szakaszra szolo berlet is megfelelo lenne. Igen, tobbfele berletet lehet venni attol fuggoen, hogy milyen tavolsagra hasznalja az ember.

A zonakat itt lathatjatok, az arakat pedig itt es itt. A haviberlet 52.5 EUR -tol (1 zona) 90 EUR -ig valtozik. Lehetoseg van olyan berletet venni, ami a buszokra is jo, az mar eleg borsos, 131.5 EUR.

Mivel rendszeresen nem hiszem, hogy Luas-ozni fogok, ezert en egy ugynevezett Leap card-ot tervezek beszerezni. Ez egy olyan kartya, amire feltolthet az ember penzt, es hasznalhatja jegyvasarlasra a tomegkozlekedesi eszkozokon. Van egy egeszen szajbarago leiras a hasznalatarol a Luas oldalan.

Engem egy kicsit a spanyolorszagi tomegkozlekedesre emlekeztet ez, de egy picit mas. Ott egy kartyat hasznalhattunk tobben, ha egy utazas alkalmaval tobbszor csippantottuk le, itt viszont egy kartyarol egy idoben csak egy ember utazasat lehet finanszirozni. Viszont a kartya lehet nev nelkuli, ha akarja az ember, vagyis at lehet adni masnak. Neten lehet venni, es kipostazzak. Elvileg.

A hasznalata ugy megy, hogy a kiindulo allomason, mielott felszallunk, le kell csippantani az ott levo szerkezet hasznalataval. Ekkor a kartyarol levonnak egy kedvezmenyes, 5 zonara vonatkozo jegyarat, ami a zold vonalon 2.5 EUR felnotteknek (van kulon Leap card gyerkocoknek, ami olcsobb).

Amikor leszallunk, akkor pedig a celallomason megint le kell csippantani, es ekkor visszakapjuk a visszajarot a kartyara. Az 1 zonara vonatkozo jegy igy 1.45 EUR. Ezen kivul neten lehet intezni minden Leap card-dal kapcsolatos dolgot. Egy accounthoz lehet 5 kartyat csatolni, es azokra lehet feltolteni penzt neten keresztul, illetve visszanezni az utazasi adatokat.

Ez akkor lehet hasznos, ha pl meg akarjuk nezni, hogy a gyerkoc merre maszkalt iskola elott / utan / kozben. :)

Ami meg fontos lehet, az a repuloter elerhetosege. Sajnos eleg tavol lesz az alberlet a repulotertol, de azert szerencsere van megoldas. Van egy Aircoach nevu buszjarat, ami a repter es Dublin egyes reszei kozott kozlekedik. Teljesen delre nem jon le, ahol lakni fogunk, olyan fel orat kell setalni majd, vagy valami buszt keresni, ami elvisz odaig.

Ha viszont mar elertuk a megallot, akkor egyenes ut vezet a repterig. Online is lehet foglalni jegyet, amit nem fontos az adott utra elhasznalni, viszont a helyunk csak akkorra van 100%-osan biztositva. Mas idoben ha nem ferunk fel, akkor varhatjuk a kovetkezot, ami csucsidoben 15 perc. Persze nem tudom mennyire zsufolt altalaban, mindenesetre tok jo, hogy barmikor felhasznalhato a jegy. Ezenkivul van oda-vissza engedmeny is. Itt mindenfele infot el lehet olvasni rola.

A menetido eleg sok, atlagosan 80 perc, ugyhogy azert idoben el kell majd indulni. Az ara 1 fore 8 EUR, ami return opcioval 14 EUR. 3-4 embernel mar megerheti megfontolni a 50-60 EUR koruli taxiarat, de 1-2 embernel meg talan ez a busz jobb megoldas anyagilag. Persze a taxi kb 35 perc alatt futja a tavot.

Ezen kivul a dublini kozlekedeshez tartozik a DART, ami az itteni vonat elnevezese. Errol viszont semmit nem tudok meg, mert nem voltam erdekelt az utananezesben. Majd esetleg kesobb irok rola, amikor Irorszagon beluli kirandulasokat tervezgetunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése